Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Linguascapes - Language learning in social media worlds

Projektet Linguascapes är ett internationellt samarbete mellan Taiwan och Sverige. I projektet utforskar vi vilken potential sociala medier har för lärande och undervisning och användning av engelska som ett världsspråk. Sociala medier kan ses som nya arenor för deltagande, interaktion och samarbete, på arenor där ungdomar använder och utvecklar andra språkkunskaper och kompetenser av relevans för språklärande. Dessa kompetenser kan i mer traditionell mening inte enkelt definieras inom ramen för det som vanligtvis värderas och bedöms i skolan. Följaktligen har vi å ena sidan en samhällelig kunskap om unga människors interaktion och kommunikation på sociala mediearenor och å andra sidan har vi ett utbildningssystem som i liten utsträckning använder sig av lärandepotential på nya arenor där användning av engelska är en förutsättning för att delta och bidra. Genom t ex webbloggar, medieproduktioner, chattar och videokonferenser utforskar vi ungdomars agens på sociala mediearenor och de språkpraktiker som blir relevanta för att delta på dessa arenor. Projektet ingår i LETstudio 3, löper över tre år, 2011-2013 och är finansierat av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond.

Deltagande forskare i projektet är Sylvi Vigmo, Annika Lantz-Andersson, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande och Rhonwen Bowen, Institutionen för Språk och litteraturer, Göteborgs universitet.

Mer om Linguascapes

För mer information kontakta:

Sylvi Vigmo, E-post
Annika Lantz-Andersson, E-post
Rhonwen Bowen, E-post

Eller besök projektets hemsida

Sidansvarig: Elin Johansson|Sidan uppdaterades: 2011-12-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?