Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att kartlägga kontroverser med digitala metoder

Kunskaper förnyas och förändras ständigt i ett teknikintensivt samhälle. Genom nya tekniska och vetenskapliga innovationer rapporteras nya rön inom en rad områden som blir alltmer påtagliga i människors vardag, som frågor om vår hälsa, vår påverkan på klimatet, vårt ansvar i en globaliserad ekonomi och om vad som utgör hållbara energikällor. Denna utveckling aktualiserar en rad frågor: Hur kan vetenskapligt genererade kunskaper och olika ståndpunkter göras tillgängliga och möjliga för gemene man att följa och ta ställning till? Hur kan skolan förhålla sig till den vetenskapliga kunskap som är i ständig rörelse och som offentligt debatteras, kritiseras och omprövas? Hur kan unga förberedas för ett medborgarskap där man ska kunna värdera och ta ställning till en rad komplexa och nya frågor? Detta projekt syftar till att studera introduktionen av digitala metoder för kartläggning och visualisering av kontroverser samt att analysera deras begränsningar och potentialer med avseende på gymnasiestudenters lärande om sociovetenskapliga frågor.

Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet.

Mer om projektet

För mer information om projektet kontakta: 

Åsa Mäkitalo, professor i pedagogik, projektledare
Inst. för pedagogik, kommunikation och lärande
E-post

Projektmedlemmar

Mark Elam, professor i sociologi
Åke Ingerman, professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskap och teknik
Gerd Johansen. fil. dr.
Anne Solli, fil. lic.

Sidansvarig: Elin Johansson|Sidan uppdaterades: 2015-01-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?