Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Unga medborgare: Literacy och deltagande i nya mediaekologier

För uppväxande generationer innebär det globaliserade samhällets medieekologi en omfattande tillgång till miljöer för lärande, socialisation och identitetsformering. Familj, fritid, skola och medieaktiviteter ger unga medborgare rika möjligheter att engagera sig i aktuella
frågor kring natur, samhälle, kultur och globala utmaningar. Man lever från tidiga år i en informationstät och kunskapsrik värld och lär genom att använda digitala resurser och teknologier för dokumentation, kommunikation och för att argumentera med kamrater och vuxna. Digitaliseringen och tillgången till information förändrar villkoren för skola och utbildning och kommer också att ändra vår syn på lärande och kunskap.

LETStudio 3 fokuserar på att belysa konsekvenserna av dessa pågående förändringar. Inom ramen för studion bedrivs för närvarande ett antal projekt som tar sin utgångspunkt i ett de olika mediekologier som är aktuella för unga människor i dag, såväl inom det traditionella skolsystemet som i mer informella lärmiljöer.

  • Att studera virtuella miljöer och sociala medier väcker en rad analytiska och metodologiska frågor som dels rör hur man kan förstå tekniken, dels hur man kan studera dem. Några sådana frågor är:
  • Hur kan vi studera den virtuella miljön och vad som händer där utan att förlora vad som händer lokalt? Den sociala aktiviteten sker digitalt, men är också en lokalt situerad praktik.
  • I vilken utsträckning måste man lära sig ett medium eller plattform innan man kan använda den för att kommunicera? Vilka hinder måste övervinnas för att kunna använda ett nytt medium eller en ny plattform?
  • Vilka är konsekvenserna av att föra in ett fritidsmedium i en formell skolkontext?
  • För olika verktyg gäller olika regler som får konsekvernser för dess användning i olika miljöer. Vad kännetecknar olika digitala miljöer i olika institutionella och kulturella sammanhang?
  • Vilka spår av användning av digitala verktyg går att urskilja i efterföljande samtal mellan användare?

Dessa frågeställningar undersöks för närvarande i en rad forskningsprojekt i Studio 3. Vår forskning omfattar användningen av sociala medier som Facebook, Instagram och YouTube, samt lärplattformar som Einztein [http://einztein.com] och Carbon Footprint Calculator [http://footprint.stanford.edu/calculate.html].

Projekt

 

Studio 3

Géraldine Fauville
Doktorand i pedagogik
Biosketch


Rhonwen Bowen
Fil. Dr. i engelsk lingvistik
Biosketch


Barry Brown
Fil. Dr. i sociologi
Biosketch


Thomas Hillman
Fil. Dr. i pedagogik
Biosketch


Per Holmberg
Docent
Biosketch


Åke Ingerman
Professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskap och teknik
Biosketch


Beata Jungselius
Doktorand i tillämpad informationsteknologi
Biosketch


Annika Lantz-Andersson
Fil. Dr. i pedagogik
Biosketch


Åsa Mäkitalo
Professor i pedagogik
Biosketch


Anna Nordenstam
Docent i litteraturvetenskap
Biosketch


Emma Petersson
Doktorand i pedagogik
Biosketch


Anne Solli
Doktorand
Biosketch


Igor Stankovic
Fil. dr. i datateknik
Biosketch


Roger Säljö
Professor i pedagogisk psykologi
Biosketch


Sylvi Vigmo
Fil. Dr. i pedagogik
Biosketch


Alexandra Weilenmann
Docent i tillämpad informationsteknologi
Biosketch

Sidansvarig: Elin Johansson|Sidan uppdaterades: 2017-02-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?