Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Subkulturer på nätet: Motstånd och kunskapspraktiker

Informationsteknologer har kommit att spela nya roller i demokratiseringsprocesser, framför allt i den serie av samhällsförändringar som ofta kallas den arabiska våren. Å ena sidan har internet givit oss helt nya sätt att kommunicera på, men även nya former av övervakning och censur. För att kunna beskriva teknikens roll i dessa omvälvningar måste vi studera hur läroprocesser äger rum i förhållande till internetteknologier.

Projektet har följande huvudsakliga frågeställningar:

  1. Vilken roll spelar sociala medier i att kringgå den traditionella medielogiken i politiskt omvälvande situationer?
  2. På vilket sätt äger läroprocesser rum, sprids och utvecklas för att skapa teknologiska möjligheter för att kringgå censur och övervakning?
  3. Vilket samband, om något, finns det mellan teknikutveckling och demokratiutveckling?

Mer om projektet

För mer information kontakta:
Christopher Kullenberg, Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Göteborgs universitet, E-post

Sidansvarig: Elin Johansson|Sidan uppdaterades: 2012-10-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?