Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kunskap i förändring: Instruktion, interaktion och materialitet

I Studio 1 fokuseras frågor som rör kunskap i förändring med betoning på den teknologiska utvecklingen inom olika professionella domäner. Empiriska studier genomförs både inom universitetsbaserade professionsutbildningar och teknikintensiva yrkespraktiker. Tre nyckelbegrepp utgör grunden för forskningsagendan: instruktion, interaktion och materialitet.

  • Instruktion innebär ett analytiskt fokus på hur människor i yrkes- och utbildningspraktiker skapar en delad förståelse av handlingar och objekt; till exempel hur de utvecklar ömsesidiga kriterier för professionella bedömningar eller uppnår gemensam förståelse av ett ämnesinnehåll.
  • Interaktion specificerar ett intresse för hur instruktioner och instruerade handlingar utförs i konkreta situationer. Genom att videofilma interaktion, blir det möjligt att fånga och analysera detaljerade aspekter av hur människor hanterar problem som är kritiska för deras yrkesutövning.
  • Materialitet refererar till ett intresse för hur interaktion och förändring av kunskap är knutna till artefakter, och objekt i den materiella miljön, till exempel med nya digitala verktyg för diagnostisering av sjukdomar eller med metoder för att visualisera procedurer i tandläkarutbildningen. Kroppsliga aspekter av hur deltagarna hanterar dessa teknologier är också föremål för analys.

Forskningen i Studio 1 bygger på ett interdisciplinärt samarbete mellan samhällsvetenskap och andra discipliner, för närvarande inom arkitektur, radiologi, radiofysik, endodonti, hälsovetenskap och sjöfart och marin teknik. Studierna tar utgångspunkt i frågor som identifierats av de ingående professionella disciplinerna. Genomgående utgör videoinspelningar en gemensam bas för analytiska observationer. Studierna syftar till att producera resultat som är av relevans för både samhällsvetenskap och övriga deltagande discipliner. Ytterligare ett syfte är att bidra till utvecklingen av yrkespraktiker och design av professionsutbildningar.

Studio 1

Anja Almén
Fil. Dr. i radiofysik
Biosketch


Sara Asplund
Doktorand i radiofysik
Biosketch


Magnus Båth
Docent i radiofysik
Biosketch


Joakim Dahlman
Med. Dr. i Rehabiliteringsmedicin
Biosketch


Lisbeth Dahlström
Endodontist
Biosketch


Jonas Ivarsson
Professor i pedagogik
Biosketch


Elin Johansson
Doktorand i pedagogik
Biosketch


Åse Johnsson
Med. Dr. i medicin, Docent i radiologi
Biosketch


Thomas Kvist
Fil. Dr. i odontologi
Biosketch


Kajsa Lindberg
Docent i företagsekonomi
Biosketch


Olle Lindmark
Msc. i Maritime Management
Biosketch


Oskar Lindwall
Docent i pedagogik
Biosketch


Charlotta Lundh
Fil. Dr. i radiofysik
Biosketch


Åsa Mäkitalo
Professor i pedagogik
Biosketch


Todd Nicewonger
Fil. Dr. i antropologi
Biosketch


Rauni Nord
Biosketch


Torben Nordahl Amorøe
Med. Dr.
Biosketch


Claes Reit
Professor i endodonti
Biosketch


Sanna Rimpiläinen
Fil. Dr. i pedagogik
Biosketch


Hans Rystedt
Professor i pedagogik
Biosketch


Charlott Sellberg
Doktorand i pedagogik
Biosketch


Christina Söderman
Doktorand i radiofysik
Biosketch


Alexa von Wrangel
Doktorand i radiofysik
Biosketch


 

Sidansvarig: Elin Johansson|Sidan uppdaterades: 2014-06-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://letstudio.gu.se/svenska/studio-1/
Utskriftsdatum: 2017-11-20